Send me some lovin'
Postikortit myydään pelkästään kuvansa perusteella, joten ne ovat hyvä kuva-analyysin kohde. Olen kerännyt ns. romanttisia postikortteja satoja kappaleita, etsinyt niistä yhtäläisyyksiä ja niiden ensisijaista merkityksiä. Näiden postikorttien yhtäläisyydet romanttiseen lukemistoon ja muuhun rakkausviihteeseen ovat ilmeisiä. Monet kuvista ovat kuin still-otoksia elokuvista ja tv-sarjoista - ja kantavat siten tarinaa mukanaan. Ensisijaisesti näissä postikorteissa on kyse romanttisen rakkauden ylistyksestä. Tapahtumapaikka on fantasioitu unelmien maa, kaukana arkitodellisuudesta. Alla on kuvanäyte.
Mikä yhtäläisyyksiä postikorteilla on? | Millaisia viestejä postikortit lähettävät? Mitä on taustalla? |
Kuvissa on mies ja nainen. Henkilöt ovat nuoria tai nuorehkoja sekä hoikkia. Naisella on useimmiten pitkät tai ainakin keskipitkät hiukset, ja miehen hiukset ovat lyhyet. | Kuvien esittämä ihanneparisuhde on heteroseksuaalinen. Ihanteellinen ihmistyyppi on nuori ja kaunis mies ja nainen. Henkilöiden ulkonäkö viittaa perinteisiin ulkonäköihanteisiin. |
Mies ja nainen suutelevat, halaavat tai näyttävät muuten rakastuneilta. Varsin monessa kuvassa mies soittaa naiselle serenadia, kitaralla tai saksofonilla. | Kuvat kertovat, että rakkaus on tärkeintä ihmisen elämässä. Kuvissa tuntuu elävän ikiaikainen usko siihen ainoaan oikeaan. Kyseessä on nimenomaan romanttinen rakkaus, ei kumppanuuteen tai käytännöllisyyteen perustuva. Tarinaan kuuluu, että prinssi on löytänyt prinsessan monien vaikeuksien jälkeen tai että nainen on eroottisuudellaan "kesyttänyt" itselleen miehen, ideaalipartnerin ja aviomiesehdokkaan. Kyse tuskin on satunnaisesta suhteesta. Vallitsevat käsitykset naisen ja miehen rooleista käyvät ilmi siitä, että mies näyttää useimmiten olevan aktiivisemmassa roolissa, esimerkiksi kitara kädessään. Mies on varmaankin tehnyt laulun naiselleen ja osoittaa näin runollisuutensa. Laulun todennäköinen sisältö on seuraava: "En välitä rahasta, enkä urasta, ainoa mikä merkitsee minulle olet sinä ja meidät ainutlaatuinen suhteemme". Joissakin kuvissa on lähdön tunnelma. Mies näyttää olevan lähdössä, todennäköisesti suorittamaan jotain tärkeää ja vaarallista tehtävää. Hänen paluunsa näyttää ilmeiseltä. |
Kuvissa on rekvisiittana usein vanhoja autoja, moottoripyöriä ja soittimia. Taustalla voi näkyä maalaismaisemaa tai suurkaupunkia. Yleisin asuste on farkut, jotka ovat useasti risaiset. | Rekvisiitta ja tausta rakentavat henkilöiden ja parisuhteen identiteettiä. Vanhat autot - eivät tietenkään kuluneet, vaan ajan patinoimat - kantavat mukanaan myyttiä vanhasta hyvästä ajasta ja yksilöllisyydestä. Vanhanaikaista autoa ajava mies on herrasmies, joka kantaa naista hellästi kädellään ja ymmärtää hänen tunteitaan. Moottoripyörät viittaavat vapauteen, seikkailuun ja riippumattomuuteen. Moottoripyöräilevä mies kantaa mukanaan unelmia ja vie naisensa maailman ääriin, kokemaan ihmeellisiä asioita. Maaseutu edustaa paluuta takaisin luontoon ja myyttistä onnentilaa ilman nykyajan huolia. Farkuissa näkyy myytti yksilöiden vapaudesta ja tasa-arvoisuudesta. Risaiset farkut viittaavat nuoruuteen ja riippumattomuuteen velvollisuuksista. |
Monet valokuvista ovat mustavalkoisia. Osa mustavalkokuvista on osittain käsin värjättyjä, tavallisimmin vaaleanpunaisella. | Mustavalkoisuus viittaa perinteiseen ja nostalgiseen. Värjäys luo valokuvaan käsityön tunnetta eli tuo ripauksen henkisyyttä ja nostalgiaa. Vaaleanpunaisuus viittaa tytön unelmiin romanttisesta rakkaudesta. |
Kirjallisuutta:
Janice A. Radway: Reading the Romance (Verso)
John G. Cawelti: Adventure, Mystery, and Romance (The University of Chicago Press)
John Fiske: Television Culture (Routledge)
(Kirjoitin tämän tekstin joskus 1990-luvun lopulla)